Fragmenty mojego świata...

Fragmenty mojego świata...
stat4u

UWAGA

Źródła fotografii ; archiwum rodzinne, zdjęcia własne oraz zdjęcia użyczone mi przez znajomych; Annę, Kurta Mazura, współtowarzyszy moich eskapad : gorzowskiego fotoreportera Bogusława Sacharczuka (bs) , Mariusza oraz brata Toma; wszystkie publikuję na blogu za ich wiedzą i zgodą i zawsze są przeze mnie podpisane! Korzystam także ze zdjęć umieszczonych w Wikipedii i publikuję je z zachowaniem Licencji.

piątek, 14 kwietnia 2017

..."nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek"


Co roku, tuż przed świętami Wielkiej Nocy w  Muzeum "Spichlerz" w Gorzowie organizowany jest konkurs pisanek im. Michała Kowalskiego, nieżyjącego już mieszkańca Gorzowa, działacza społecznego i propagatora kultury ukraińskiej.  Konkurs organizowany od 1971 roku jest znany w środowisku osób zajmujących się kultywowaniem i popularyzowaniem tradycji przygotowywania pisanek na Wielkanoc. Dzięki temu najstarszemu i największemu konkursowi w Polsce, Gorzów uznawany jest za stolicę ludowego  pisankarstwa.


W 37 zestawach, pokazanych na pokonkursowej wystawie znajdujemy pisanki wykonane ręcznie w technice batikowo-pisakowej, batikowo - szpilkowej i  drapanej.



Każda z pisanek to odrębne dzieło sztuki. Mają różnorodne desenie, motywy i ornamenty, które ściśle nawiązują do regionu ich pochodzenia. Barwy pisanek także mają swoje symboliczne znaczenie.  Fioletowa i niebieska oznacza żałobę i Wielki Post, czerwona - krew Chrystusa przelaną na krzyżu za nasze grzechy, a zielona, brązowa i żółta - radość ze zmartwychwstania.



Błogosławionych Świąt  Wielkiej Nocy oraz dostąpienia wszelkich potrzebnych łask przygotowanych przez Chrystusa Zmartwychwstałego oraz spokojnego biesiadowania w gronie rodziny i przyjaciół 
życzy
Autorka bloga i autor fotografii Bogusław Sacharczuk




(Fotografie pochodzą z 2015 roku)

Powiązany wpis : ..."bo piękna już w te pisanki więcej upchnąć się nie da"

17 komentarzy:

  1. KOMENTARZE PRZENIESIONE Z BLOGU NA WP



    Są ładnie, nie zaprzeczę jednak pisanki malowanki z Zalipia biją je o głowę :)
    autor: Urszula
    dodano: 06 kwietnia 2015 13:31

    Bardzo piękne wystawa, niestety do Gorzowa mam za daleko, ale mam cichą nadzieję, że uda mi się pojechać do Bytomia, gdzie też odbywa się taka wystawa.
    autor: Avelina/avelinatravel.blogspot.com/
    dodano: 04 kwietnia 2015 23:14

    Ach.samo piekno!
    autor: LorenaLorena
    dodano: 04 kwietnia 2015 15:20

    "nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek" - nie ma! Mam kilka. Zrobiłam koronkowe, malowane i skrobane. Na pewno nie są tak śliczne jak te ze zdjęć, ale lepszy rydz niż nic :)
    Radosnych, zdrowych Świąt i oby ze słoneczkiem!
    autor: Wdt.
    dodano: 04 kwietnia 2015 15:08

    Wesołych Świąt!
    autor: Rastarasta
    dodano: 04 kwietnia 2015 15:03

    Piekne. Wesołych śWIĄT mEG. :)
    autor: teresawww.z-prowincji.blog.onet.pl
    dodano: 04 kwietnia 2015 13:06

    Prawdziwe arcydzieła. Sam próbowałem robić podobne, ale nie wyszły mi tak pięknie. Życzę Ci pięknych Świąt.
    autor: tojavkolodomu.blogspot.com
    dodano: 04 kwietnia 2015 9:00

    Zdrowych, pogodnych i spokojnych Świąt Wielkanocnych w rodzinnej atmosferze, odpoczynku od codziennych obowiązków i zebrania jak najwięcej pozytywnej energii na najbliższe miesiące.
    Wykorzystaj ten czas i spędź go z bliskimi, ciesząc się zasłużonym odpoczynkiem. Niech święta wniosą do Twojego serca wiosenną radość -nawet mimo nie do końca sprzyjającej pogody- oraz pogodę ducha.
    A pisanki oczywiście wspaniałe, a działalność Muzeum w propagowaniu sztuki ludowej godna podziwu!
    autor: CarollaCarolla
    dodano: 04 kwietnia 2015 7:07

    Radosnych i cudownych jak te pisankiI:)
    autor: Anna
    dodano: 03 kwietnia 2015 20:55

    cudne! milego swietowania!
    autor: lenalena51.blogspot.com
    dodano: 03 kwietnia 2015 20:18

    Przytkało mnie ...Te pisanki są przepiękne!
    Wesołych Świąt !
    autor: ona_85
    dodano: 03 kwietnia 2015 20:09

    Nasze muzeum naprawdę się stara i dlatego żywię do dyrekcji wielki szacunek. Z pewnych względów jednak nie mogę przestąpić progu muzeum przy Fabrycznej, po prostu nie mogę .Ten zapach... Dzięki stokrotne za relację. Choć na fotkach popatrzę na te dzieła!
    Radosnych Świąt!
    autor: wanderwarwanderwar
    dodano: 03 kwietnia 2015 20:00

    Uwielbiam pisanki :) Od dziecka malowałam i przez jakiś czas gdy zabrakło mamy byłam jedynym domownikiem, któremu się chciało malować pisanki. Ten zwyczaj udało mi się przenieść do mojego domu :) Dziś wieczorem dokładnie za godzinkę wspólnie zasiadamy przy stole by troszkę potworzyć. :)
    Dziękuję za te piękne pisanki i życzenia!
    Wesołego Alleluja:)
    autor: Matylda/matylda34.blogspot.com/
    dodano: 03 kwietnia 2015 19:33

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Zjawiskowe!
      Wesołych Świąt!
      autor: Kasia/kasandrea.blogspot.com/
      dodano: 03 kwietnia 2015 14:51

      Prześliczne! Pójdę obejrzeć po świętach.
      Wesołych itd. Świąt!
      autor: Oliwiaolioli669
      dodano: 03 kwietnia 2015 14:06

      Nie wychylę się bo i ja farbuję tradycyjnie w skorupkach cebuli. Dlatego, że u mnie jajka są brązowe i inne kolory niż z cebulki ładnie nie wychodzą, a poza tym szykuję ich ok. 50 więc czasu na inne "robótki" przy nich nie mam :)) Daleko moim do tych wspaniałości i arcydzieł!
      Wesołych, radosnych i duchowych Świąt Wielkiej Nocy!
      Pozdrawiam :))
      autor: DaabDaab
      dodano: 03 kwietnia 2015 13:47

      Bardzo piękna przedświąteczna inicjatywa Muzeum. Dziś zanika już sztuka ludowego ozdabiania jaj na Wielkanoc i dlatego składam wyrazy najszerszego szacunku tym, którzy tą niełatwą sztukę tworzą i pokazują.
      Pozdrawiam serdecznie życząc spokojnych Świąt!
      autor: Stasia
      dodano: 03 kwietnia 2015 10:51

      Przepiękne te pisanki, tak jak napisałaś, to prawdziwe dzieła sztuki! Nawet nie chcę myśleć, ile trzeba włożyć pracy, żeby taką fantastyczną pisankę zrobić!
      Wesołych Świąt życzę :)
      autor: Agnieszkawww.mycaffetime.blogspot.com
      dodano: 03 kwietnia 2015 9:16

      Kiedyś czas przedświąteczny , zajmowało mi ozdabianie pisanek. Dziś, to już historia , nie mam czasu ani cierpliwości.
      Wesołych Świąt! Meg.
      Pozdrawiam świątecznie:)
      autor: ozonJakoś
      dodano: 03 kwietnia 2015 7:27

      fantastyczne!
      autor: zaradnywww.zaradni.pl

      Usuń

    2. autor: Sarah
      dodano: 01 kwietnia 2015 16:48

      A ja jajka lubię cały rok:-)
      autor: Caddi Yasmincaddicus.blogspot.com
      dodano: 01 kwietnia 2015 15:41

      Świetne pisanki. Wesołych Świąt i kolorowego jajeczka!
      autor: Inkainkiwspominki.blogspot.com
      dodano: 01 kwietnia 2015 15:15

      Piękne te pisanki, a Gorzów ich stolicą :) Zyczę Ci odrodzenia i spełnienia modlitw. Radosnych i błogosławionych Świąt Wielkanocnych Ci z całego serca życzę.
      autor: madeinjanastroikiklimaciki.blogspot.com
      dodano: 01 kwietnia 2015 14:08

      Bajeczne.... bajeczne! Wesołych Świąt!
      autor: DDfurtka11.blogspot.com
      dodano: 01 kwietnia 2015 13:53

      Proszę! Gorzów stolicą pisanki - tego nie wiedziałam!
      Pisaneczki sa cudowne! Życzę Wam takich Świąt jak te pisanki - kolorowych, radosnych, wymuskanych i zachwycających!
      Pozdrawiam :))
      autor: Sarnasarnie zycie
      dodano: 01 kwietnia 2015 13:17

      Weszłam i zobaczyłam cuda!!! Te pisanki są przepiękne! Ja takich nie mam i mieć nie będę. U mnie jak zwykle tradycyjnie będą tylko jaja na twardo pomalowane w łupinie cebuli z lekkim szaleństwem jak dzieciom będzie się chciało czyli wydrapaniem czegoś tam na skorupce -:)
      Meg, dziękuję za życzenia.
      Wesołego Alleluja!
      autor: Danuta/danutawanda.blogspot.com/
      dodano: 01 kwietnia 2015 13:13

      Bardzo piękne. We mnie nie ma talentu za grosz!
      WESOŁYCH ŚWIĄT!
      Pozdrawiam :)))
      autor: Daria/dariaad12.blogspot.com/

      Usuń
  2. Oczywista rzecz, że są piękne! W dzieciństwie cały dom ozdobiony
    mieliśmy pisankami. Moja babcia była z Ukrainy i pisała pisanki.
    Pisała i zawsze przy tym kilka razy powtarzała, że "Miłość będzie
    istnieć w świecie tak długo, jak ludzie będą pisać pisanki ". Więc
    ...piszmy je. Obojętnie jak ...piszmy!
    Pełnych Miłości Świąt!
    Pozdr.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolorowe szaleństwo!

    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  4. Są przepiekne!
    Meg i Tobie i Panu Bogusławowi oraz wszystkim gościom tego bloga życzę Radosnych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  5. Cuda!
    WESOŁEGO ALLELUJA!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ślicznotki ! Chciałabym takie mieć :)) Na razie muszą mi wystarczyć robione metodą decoupage i nie przeze mnie a przez siostrę. Ja jestem kompletne beztalencie ;)
    Pozdrawiam :))
    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeżeli barwa brązowa jest w stanie komukolwiek kojarzyć się z radością, to hipopotam jest symbolem baletu :)))))

    OdpowiedzUsuń

  8. Naprawdę przepiękne dzieła sztuki - istne cuda rękodzielnictwa!
    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  9. Wesołych Świąt.

    OdpowiedzUsuń
  10. O tak, to dopiero piękna, ręczna i misterna robota! Jestem zachwycona.
    [...] napisał, żeby pisać pisanki obojętnie jak. Ja je ...tatuuję.
    Zmywalne tatuaże można kupić bez problemu i ja kupuje dziwaczne czarne
    wzory i naklejam je na białych i tylko białych jajkach. Wygląda to
    niestandardowo i naprawdę ładnie. Takie jajeczka pasują do
    nowoczesnych wnętrz, zimnych i minimalistycznych a ja akurat takie
    posiadam. Są też eleganckie na swój jajkowy sposób :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Meg,
    bardzo dziękuję za pamięć. Sprawiłaś mi ogromną radość swoim komentarzem i życzeniami.

    Zdrowych, spokojnych, radosnych
    Świąt Wielkanocnych
    Obfitości w świątecznym koszyczku
    oraz jak najwięcej wiosennego optymizmu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. W każdym razie Meg, Ty wiesz, czego Ci życzę.
    Samych potrzebnych Ci rzeczy.
    :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Cudowne pisanki serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń