Fragmenty mojego świata...

Fragmenty mojego świata...
stat4u

UWAGA

Źródła fotografii ; archiwum rodzinne, zdjęcia własne oraz zdjęcia użyczone mi przez znajomych; Annę, Kurta Mazura, współtowarzyszy moich eskapad : gorzowskiego fotoreportera Bogusława Sacharczuka (bs) , Mariusza oraz brata Toma; wszystkie publikuję na blogu za ich wiedzą i zgodą i zawsze są przeze mnie podpisane! Korzystam także ze zdjęć umieszczonych w Wikipedii i publikuję je z zachowaniem Licencji.

środa, 23 listopada 2011

Mieszkowice , kościół

Jedyny w Mieszkowicach kościół pw. Przemienienia Pańskiego wznosi się w centrum miasta. Nie sposób nie zauważyć jego wieży wyłaniającej się spomiędzy czerwonych dachów jedno lub dwukondygnacyjnych budynków.



Kościół zbudowany został w wieku XIV , z zachowaniem XIII wiecznej części z ciosów granitowych, później, w pierwszej połowie wieku XIV przebudowany do postaci „gotyckiej ceglanej”. Bryła kościoła jest bardzo interesująca. Front wysoki, reszta prosta niska z okrągłym zakończeniem. Na uwagę zasługują boczne wejścia. Wydają się być bajkowe...



Podczas ostatniej przebudowy kościół zyskał także gotyckie sklepienie nawy głównej, tzw. krzyżowe gwiaździste.



W kościele znajduje się ołtarz główny z obrazem olejnym „Przemienienie Pańskie” pędzla C.G. Pfannschmidta , żeliwny krzyż ołtarzowy, ambona z drewnianą snycerką, oraz zabytkowe organy firmy Manboorg.



Najcenniejszym zabytkiem sztuki sakralnej jest średniowieczna chrzcielnica wykonana z wapienia gotlandzkiego.




Ps.

Do Mieszkowic zawitałam w maju ubiegłego roku. Zwiedzanie kościoła czyniłam w biegu. Za godzinę miała się tam odbyć Pierwsza Komunia Św. Księża byli zbyt zajęci, aby poświęcić mi chwilę i opowiedzieć o zabytkowym kościele ...Posiłkuję się zatem informacjami znalezionymi w Internecie. Dokumentacja fotograficzna także robiona była w pośpiechu nie zawiera więc detali ...

21 komentarzy:

  1. Podobna kamienna chrzcielnica stoi w moim parafialnym kościele ;P

    OdpowiedzUsuń
  2. Świątynia na miarę większej miejscowości.

    OdpowiedzUsuń
  3. Miałaś i tak farta. Gdy byłam w Mieszkowicach kościół był zamknięty. :(
    Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa architektura, nie dziwię się, ze Cię przyciągnął :-) A sklepienie - naprawdę imponujące!

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak pech to pech :D
    Było rozpiskę sprawdzić zanim na zwiedzanko pojechałaś a tak komunia zamknęła Ci "drzwi " do księży ;D
    Pozdrówka Meg!

    OdpowiedzUsuń
  6. Budulec czyli kamień i czerwona cegła stwarza ciekawą mieszankę. Wnętrze również piękne.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Na wstępie dziękuje za Twój wpis na moim blogu oraz ciepło słowo. Jeżeli chodzi o Twoja dzisiejszą publikację to powiem tak kościół jest po prostu piękny a wejście do niego faktycznie bajkowe. Zdjęcia są bardzo dobrej jakości. Ujęłaś to co najważniejsze. Wszystkiego dobrego życzę na całe popołudnie, pozdrawiam Cię jak zawsze mile i serdecznie

    http://zawszelkacene.blog.interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne są kościoły w Polsce i każdy czymś zachwyca

    OdpowiedzUsuń
  9. Rad jestem ze pokazujesz polskie koscoly. Od czasu gdy mieszkam poza krajem je chlone .
    Klaniam sie
    Jan

    OdpowiedzUsuń
  10. mnie koscioly zawsze przygnebialy, ale odkad zaczelam patrzec sie na nie pod katem kultury i zabytku nawet zaczely mnie interesowac choc za kazdym razem kiedy do nich wchodze nie opuszcza mnie przeczucie ze swiatynie nie wazne jakie meczet, kosciol itp, itd maja za zadanie pokazania nam gdzie jest tu wladza i sila

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda jak z ...piernika!:P

    OdpowiedzUsuń
  12. Moja poprzedniczka komentująca kościół ma rację - z piernika :)))

    OdpowiedzUsuń
  13. Fakt - niezwykły !

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ciekawy kościółek. W środku i na zewnątrz. Szczególnie na zewnątrz.

    OdpowiedzUsuń
  15. Zwróciłam również uwagę na drzwi - świetne!

    OdpowiedzUsuń
  16. Drzwi boczne w kościele są piękne i oryginalne. Organów z przyjemnością bym posłuchała.
    Miło mi, że popatrzyłaś na moje zdjęcia i dziękuję Ci za komentarz. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Urok kościoła tkwi w cegłach i kamieniu. Już ktoś tu pisał - według mnie także to fenomenalne połączenie!

    OdpowiedzUsuń
  18. Przyglądam się zdobieniom nad drzwiami wejściowymi, które bardzo przypominają styl architektoniczny Henryka Brunsberga. Trop może być słuszny, gdyż na terenie pomorza jest sporo świątyń tego wybitnego twórcy budowli sakralnych, między innymi, kościół w Chojnicach, kościół św. Katarzyny w Gdańsku, czy kościoły w Szczecinie, np. Piotra i Pawła.

    OdpowiedzUsuń
  19. Niestety nie znam architekta, nie snuję więc domysłów...z doświadczenia wiem , że niejeden styl swoich projektów modyfikował...często też naśladował jeden drugiego...spójrz na kościół w naszym pobliskim Wawrowie , jest bardzo podobny stylem architektonicznym do pomorskich kościołów, a nie projektował go żaden z "działających" na Pomorzu architektów.

    OdpowiedzUsuń