Pierwszy prototyp oblatano w 1947 r., a produkcję seryjną rozpoczęto dwa lata później. Antonow wymyślił dwupłatowca z silnikiem o mocy 1000 koni mechanicznych. Jego załogę tworzyły dwie osoby, na pokładzie, w zależności od modelu, było miejsce dla kolejnych kilkunastu bądź 1500 kilogramów ładunku. Maszyna mogła osiągnąć prędkość 258 kilometrów na godzinę, potrafi wznieść się na wysokość 4400 metrów, jednorazowo pokonać trasę o długości 900 kilometrów i wylądować dosłownie wszędzie; na betonie czy trawie. Swoją wyjątkową odpornością na trudy eksploatacji w polowych warunkach oraz dzięki krótkim rozbiegom i dobiegom startuje i ląduje w najbardziej niedostępnych rejonach.
Od 1960 r. aż do 1996 roku wyprodukowano ponad 16,5 tys. egzemplarzy, z tego w Polsce, w Mielcu, prawie 12 tysięcy!
Popularne "Antki latały we
wszystkich krajach byłego Układu Warszawskiego, a także w Chinach,
Egipcie, Mongolii, Nepalu, Turcji, nawet Stanach Zjednoczonych.
Przewoziły pasażerów, opryskiwały pola, lasy, w wielu krajach służyły
armii jako samoloty transportowe. Były też wykorzystywane przez wojska
powietrzno-desantowe.
Do 2012 roku służyły także w Wojsku Polskim...Obecnie w polskich siłach zbrojnych nie ma ani jednego "Antka" ...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz